Bueno, como ya he dicho soy bastante nuevo en el mundo MSX, pero ten en cuenta que el Omega es un MSX2/MSX2+ y que los TMS9918 son los que se usaban en los MSX1.
En Wikipedia puedes leer ...
TMS9918 (MSX1)
Video RAM: 16 KB
Text modes: 40×24 and 32×24
Resolution: 256×192 (16 colours). In reality, there are just 15 colour tints available, because, just like Sinclair Spectrum there are two codes for black. Unlike the Spectrum, however, one of the blacks is actually "transparent", so the MSX video picture could be overlaid on another video signal, for example one from a video disk.
Sprites: 32, 1 colour, max 4 per horizontal line
V9938 (MSX2)
Increased video RAM: 128 KB (sometimes 64 KB)
New text mode: 80×24
New bitmapped video modes without the attribute clash of MSX 1
New resolutions: 512×212 (16 colours out of 512) and 256×212 (256 colours)
Increased number of, and more advanced sprites: 32, 16 colours, max 8 per horizontal line
Hardware acceleration for copy, line, fill, etc.
Interlacing to double vertical resolution
A vertical scroll register
Vertical and horizontal display offset register
V9958 (MSX2+ y MSX TurboR)
Además de todos los modos del V9938 ...
The minimal video RAM is now 128 KB. Up to 192 KB is supported.
a new 256×212 YJK video mode with 19268 simultaneous colors
a new 256×212 mixed-YJK/RGB video mode with 12499 simultaneous colors
a horizontal scroll register
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En el Omega puedes usar tanto un V9938 como un V9958 (recomendado).
No me he planteado la posibilidad de utilizar otro tipo de VRAM en el Omega, pero los 41464 (DRAM) no son muy difíciles de conseguir. No obstante, voy a mirar en los hilos del creador del proyecto y otros, igual alguien ya tiene algo parecido en mente.
Para la RAM se usa un AS6C4008 (SRAM) que proporciona los 512Kb que el equipo tiene de base.
Voy a mirarlo por si encuentro o se me ocurre algo, la idea me parece buena.
Espero haberte sido de utilidad...